Kategorien
Review

Dub Healer: Raw & Remixed

„Raw & Remixed“ (Reverb & Delay) von Dub Healer ist ein Album, das seine eigene Unvollkommenheit nicht nur offen zur Schau stellt, sondern regelrecht feiert. Schon das Punk-inspirierte Cover signalisiert: Hier wird nicht gebügelt, hier wird gebrannt! Die Tracks auf diesem Album sind – im besten Sinne – halbfertige Skizzen, rohe Entwürfe, die direkt aus der Werkstatt auf die Dubplate gewandert sind. Dass diese Dubs häufig aus letzten Entwürfen stammen und in einem Take aufgenommen wurden, verleiht ihnen eine Dringlichkeit, die sie von perfektionistisch zerarbeiteten Produktionen wohltuend absetzt. „Prayer Dub“ eröffnet das Album mit einem Stück Dub-Geschichte: Die legendären Samples von Alpha & Omega und Jonah Dan, seit 2007 in der digitalen Mottenkiste versteckt, bekommen hier ein spätes, aber umso würdigeres Revival. Die dial-up Modem-Geräusche und Vogelstimmen fügen sich in den rauen Klangteppich ein, der ebenso spirituell wie ungehobelt ist. „Better To Make Dub“ ist eine Hommage an Dub Judahs „Better To Be Good“ – ohne den Versuch, das Original zu übertrumpfen. Stattdessen gibt es eine respektvolle, energetische Neuinterpretation, die sich vor allem auf der Tanzfläche ihre Daseinsberechtigung verdient. Mit „Sing Jah Dub“ liefert Dub Healer genau das, was ein Sound System braucht: einen simplen, aber wirksamen Banger, der die Massive zum Mitsingen und -springen animiert. Minimalismus in Reinkultur – ein Basslauf, ein prägnanter Vocal-Sample, und genug Raum für die kollektive Ekstase vor den Lautsprechertürmen. „M1 Dub“ ist eine Liebeserklärung an den legendären Korg M1 Synthesizer, dessen digitale Klänge hier überraschend warm und organisch klingen. Es ist ein augenzwinkerndes Statement gegen den analogen Purismus: Ja, auch ein digitaler Dinosaurier kann unter den richtigen Händen ordentlich swingen. Kurz: „Raw & Remixed“ ist kein makelloses Kunstwerk – es will es auch gar nicht sein. Es ist ein Manifest des Moments, ein raues Klangtagebuch für Dub-Connaisseure und Sound System-Aktivisten. Jeder Hall-Effekt sitzt vielleicht nicht perfekt, jede Bassline ist vielleicht ein bisschen zu dominant oder zu schlank – aber genau darin liegt der Reiz.

Und ja, ich weiß, nicht selten halte ich die Fahne der komplexen, vielschichtigen Dub-Kompositionen hoch. Musik jenseits des reinen Dancefloor-Gebrauchs, intellektuelle Klangarchitektur, die man am besten im Sessel und mit einem Glas guten Weins konsumiert. Aber Hand aufs Herz: Wenn die Bassline erstmal rollt und die Crowd kollektiv abhebt, dann braucht es keinen gepflegt gealterten Wein. Man könnte sagen: Auch ich bin ein Opfer meiner eigenen Prinzipien geworden – und es fühlt sich ziemlich gut an. Denn am Ende gilt doch nur eines: Erlaubt ist, was Spaß macht. Dub war noch nie ein Ort für Dogmen, sondern immer ein Experimentierfeld zwischen spiritueller Suche und hemmungslosem Sound System-Exzess.

Bewertung: 4 von 5.

3 Antworten auf „Dub Healer: Raw & Remixed“

Und hier überkommen mich wieder sehr durchwachsene Gefühle.
Einerseits, ja, es ist DubMusic ! Andererseits springt der Funke nicht so ganz über. So eine spontane Begeisterung wie bei dem letzten Album von z.B. Al Breadwinner and the Breadwinners kommt bei mir einfach nicht zustande. Ich habe keine Ahnug von musikalischem Können aber ich werde den Verdacht nicht los, dass eben dieses KÖNNEN von den BreadWinners hier bei Dub Healer eben nicht so ausgeprägt vorhanden ist. Ich mag das Album trotzdem irgendwie aber vielleicht auch nur, weil meine Laune heute so gut ist. Aber ich habe auch ein Beispiel für eine „Beleidigung“ gefunden. Zum Einen beleidigt es mich, wenn es beim Reggae oder/und Dub in irgendeiner Form klemmt bzw. wenn es einfach nicht grooved. Und zum anderen regt es mich an, da mal richtig drüber zu schimpfen. Ich meine „M 1 Dub + Version“. Wahrscheinlich empfindet das wieder „jeder“ anders aber auf mich wirkt dieser Rythmus so komisch abgehakt. Als ob man mit nem Fahrrad fährt, welches dreieckige Räder hat. Oder als ob man zu viel ( Rotwein ;-) ) gesoffen ( äh, genossen ) hat und jedesmal nach drei Takten hinfällt. Kaum hat man es geschafft, sich wieder aufzurichten, stolpert man über die Lücke, die mehr oder weniger versteckt, im Groove entstanden ist. Sollte das sogar Absicht sein, muss ich am Musikgefühl der Programmierer zweifeln. Normalerweise zweifele ich oft auch an mir selbst aber hier „bezweifele“ ich den Rythmus.

Liebe Grüße von Thomas, dem Zweifler …………………………. lemmi

Greetings everyone! Just found out this page and am I really happy about it. First of all, thank you very much Rene for taking time to listen to the album, really feeling its vibe and writing this awesome review. It is actually the first time ever someone I don’t personally know wrote a review if my work. Small step for humanity, but a big step for me personally as a beginner in music! I personally considered this release as a Demo or DIY Release. Something that 20-30 years ago people burned on CD-R’s and spread among friends and DJ’s. Never thought it would get attention outside the small local scene. Thanks to the internet! So I really appreciate the fact that you treated it as a proper release!

And Thomas, thank you for taking time to listen, write an honest and review, and having mixed feelings. Time is the most valuable resource we have, so I truly appreciate your feedback. I honestly just love the fact, that you’ve been „insulted“ (and sorry for that, nothing intentional and personal :) Indifference would really upset me!

And thank you for being not being brutally honest as you should. You are totally right concerning my musical abilities. And even though this particular release is probably the most minimalistic and dreadfully simple in terms of music composition, that I’ve recorded. And I can do better, but it doesn’t change the fact that I am a monkey with a stick compared to the fine musicians from The Breadwinners :)

I will advocate a bit for M1. I totally understand what you are talking about, cause basically this rhythm is not a reggae rhythm, at least not something usual for reggae, although the snare and chop may confuse. And I totally understand it may be hard to resonate and vibe with it in the context of reggae music. Music is energy and music is a vibe, so I always consider the way I am moving along the thing I am doing. And yes, this particular tune is not something I would be able to dance to as I usually dance to a reggae tune. But I found a way to vibe along it, it’s just a more complex movement, than a stepper or one drop. And I wasn’t drunk! Lol But once again, I can totally understand the confusion. I am trying to keep myself open to experiments, hoping for a happy accident that would lead to something new and creative. And actually the last tune, Finger Burn, is also an experimental rhythm, now I am interested how did you feel about that one? In any case thanks again for taking care to listen and write a review, love it!

Oh yeah !
„I say hello to all the people in the universe, lets have teatime in this greatness space.“
Well its no problem to be a monkey. All Monkeys are better than humans. And if you make DubMusic you are the highest creature of the Creation ! You are a SpaceMonkey ! That is something like a universal King to me. You see, i am completely on the Reggae and Dub Trip and there is now way out ! But this is also no problem, because i like it very much, here in my small, little, perfect world. Its sad, that not every human being can feel the same. The governments and the so called leaders are absolutely ill. They act like aliens who hate all homo sapiens especially the childrens. But this is another theme.
You asked me, how i feel about „Finger burn“. Ok ?! Well Finger burn feels even more „insane“ ( sorry for the hard word ) than M1 + Dub.
May be i did not want to be so brutally honest as I could. So i did not mentioned it. The truth is, i forgot it. But please dont worry. My enthusiasm for ReggaeRhythm feels much more intensive, than a simple Reggaemylitis. And I love It ! It is completely
not necessary to search another Rhythm ! „Thats why I do not sniff the coke, I only smoke Sinsemilla“. If I try to be cool, i would say, that it sounds like nonsens, but to me it is serious. „I dont like Reggae, I Love It !!!“ When Reggae is coming with a jazzy Bassline, I get angry. When Dub is not grooving in my body, I get angry ! And so on and so on. You are not alone. If you look at some comments of the past, when I spread out my opinion about „Reggae“ inna different jazzy Style, you will see, that I never had so much enthusiasm for this style of music. Exceptions are always possible.
And I understand you and all your colleagues very much, when you look for something new. A new Style, a new groove or a new DubEffekt. I would like to complete, that I am not a musician and I have no plan to make music. I am just a Fan and so you dont have to take so much significance for my opinion. But it would be nice if you dont ignore me completely ;-) ……… This is DubBlog and it is a great pleasure for me, to be here.
Ok, your album is a real DubAlbum, if I have the right to say that.
I love DubMusic and you have some good Dubs on your Album. I like it, when you make exPERRYments, but every experiment includes the risk, that it comes to an explosion or something else.
Thats not my problem ! Its yours and all of your musical ideals and heroes of the past, in the present and in the future. Ok, may be „in the future it a go terrible“, like Pablo Moses was singing in a very good ReggaeTune and the music is just a production of an on-off, zero -one, AI – chewing gum studio. I hate Chewing Gum. Not in the first 20 seconds but if I chew it to long, it feels very bad and its the same like „Dubs“ which come out of this ideological stupid error of computerfreaks and it feels not only as a „fart of Bass“, but even more than a running shitstorm out of the ass of the ill humans. I am not Pato Banton but this is my opinion.
If no one has „the eggs“ to make experryments and if no one is trying out new options, i would still listen to Heino and the german
national anthem or something like that. May be Reggae should be still in the cosmos and no one has found out this healing Rhythm. This should be a disaster for me and some more people on earth.

So keep on trying and searching and „may the bong be with you“
………… lemmi

( Sorry for my style of english. I have not so much vocabulary and its a long time, when I had to learn it. But i did not use the AI – Programm, because this is a question of honor, if you know what I mean ….. )

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Diese Seite verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden..